Проповідь архім. Онуфрія на свято Введення в храм Пресвятої Владичиці нашої Богородиці і Приснодіви Марії

Свято-Воскресенський Гурбинський чоловічий монастир на Повстанських могилах

Слава Ісусу Христу!

В багатьох місцевостях України свято Введення в храм Пресвятої Владичиці нашої Богородиці і Приснодіви Марії носить народну назву «Перша коляда». І це не дивно, адже, вочевидь, причиною такого народного найменування свята є піснеспіви Православної Церкви, яка цього дня на утрені у храмах виголошує «Христос народжується – славте; Христос з небес – зустрічайте!» Саме цього дня ми вперше чуємо у часі Різдвяного посту в церковних піснеспівах радісну звістку про народження Сина Божого, про Його прихід у цей світ. Церква нагадує нам цим піснеспівом, що триває піст, який призначений для належної підготовки кожного християнина до зустрічі великого свята Різдва Христового. Чому ж таке нагадування вперше здійснюється саме в день свята Введення у храм Пресвятої Богородиці? Відповідь на це питання знову ж таки ми знаходимо у глибокому змісті православних піснеспівів свята: «Всередину храму Божого Боговмістимий храм входить, Діва Всесвята» – цими словами нам нагадується про те, що чистота наших душ, наших помислів, щирість наших сердець повинні уподібнюватися Їй – Боговмістимому Храму, щоб славлячи Младенця-Христа ми гідно Його прийняли у свої серця.

Звичайно, у багатьох виникне думка, що неможливо повністю уподібнитися Богородиці. Частково це так, але, наголошую, лише частково.

Ми не можемо повністю уподібнитися Богородиці, бо Її місія як і Її чистота були унікальними, Їй належало вмістити в собі Самого Бога. Але водночас вона є взірцем для наслідування, і якщо ми хоча б мізерно у чомусь наслідуватимемо Її чистоту, Її любов до Бога, Її смирення та покірність Богові – ми вже будемо на шляху спасіння.

Ми не можемо бути Боговмістимим храмом в тому розумінні і в тому значенні як іменує Богородицю Свята Церква. Але пригадаймо слова апостола Павла у його посланні до коринфян: «Тiла вашi є храм Святого Духа, Який живе у вас» (1Кор.6:19) А хіба Дух Святий не є Богом? Звичайно, що є – це одна з основ нашої віри у Істинного Бога в Тройці Єдиного! А щоразу причащаючись Святих Таїн Тіла і Крові Христових кого ми приймаємо? Ми приймаємо Самого Господа Бога, Який говорив: «Хто їсть Мою Плоть і п’є Мою Кров, в Мені перебуває, і Я в ньому» (Ін.6:56)

Отже, дорогі браття і сестри, кожен з нас також є свого роду вмістилищем для Бога, храмом для Нього, і, відповідно, ми повинні дбати про недопустимість осквернення цього вмістилища гріхами, дбати про чистоту цього храму як фізичну так і духовну. А оскільки ми є людьми слабкими, то просімо допомоги в цьому у Пресвятої Богородиці – Цариці Небесної, яка в сьогоднішньому святі трьохлітньою дитинкою входить у храм з безмежно чистою душею. Вона зберегла свою душу такою упродовж всього Свого життя, Вона стала Матір’ю Світла, Господа Бога і Спаса нашого Ісуса Христа, Вона ж і нам допоможе гідно Його приймати, та, подібно до того, як Сама увійшла у святеє святих, так і нам допоможе увійти в Царство Його слави! Амінь!

архімандрит Онуфрій (Ляда)
намісник Гурбинського Свято-Воскресенського
чоловічого монастиря на Повстанських могилах