«Бог – Суддя праведний». Проповідь архімандрита Онуфрія на неділю про Страшний Суд

Свято-Воскресенський Гурбинський чоловічий монастир на Повстанських могилах

Слава Ісусу Христу!

Ще у Старому Завіті, перед епохою царів, ми читаємо про суддів – особливих єврейських старійшин, які не лише чинили суд, але й керували народом, управляли взаємовідносинами з іншими племенами, займалися вирішенням економічних та військових справ. Пізніше ми бачимо, що до царів також приходили люди з проханням розсудити їхні суперечки, як це було, наприклад, у випадку з царем Соломоном. Суддівство як і поняття суду є і в наш час, судова влада є невід’ємною частиною держави, судді регулюють взаємовідносини між людьми, вирішують суперечки, суд засуджує злочинців чи навпаки виправдовує невинних.

Але, на противагу цьому, слід також нагадати собі проблему, яка вже давно огорнула собою весь світ, майже всі країни світу, незалежно від форми влади чи державного устрою. Цією проблемою є суд неправедний, адже чи не щодня ми бачимо у новинах, читаємо в історичних книгах, чуємо від знайомих чи сусідів про випадки несправедливого суду. Таким судом неправедним сьогодні засуджено багато тих, хто виступає на стороні правди, на стороні захисту свого народу, своєї сім’ї, землі, майна. Буває чуємо й іншу сторону такої неправедності, коли справжні злочинці через підкуп, політичні чи родинні зв’язки уникають справедливого покарання. А скільки випадків є засудження людей за вигадані чи приписані злочини, яких вони насправді не скоювали, але засудити цих людей бажає той, кому це вигідно з політичних, кар’єрних чи інших корисливих мотивів...

Ми довго можемо це все перераховувати і дивуватися тій несправедливості, яка існує у світі. Але, дорогі браття і сестри, ця несправедливість є дочасною, вона не є вічною. І про це мова йде у сьогоднішньому євангельскому читанні, в якому апостол і євангелист Матфей подає розповідь Ісуса Христа про Його майбутній прихід на землю, але вже не в якості Спасителя, а в якості Судді. 

«Бог – Суддя праведний» (Пс.7:12), «Він буде судити вселенну за правдою, розсудить народи за справедливістю» (Пс.9:9), – так пророк Давид у своїх псалмах говорить про суд Божий, зазначаючи, що правосуддя і справедливість є основого Божого Престолу (Пс.88:15).

На Страшному Суді, про який ми сьогодні читаємо у Євангелії, Господь розділить усіх людей на дві частини, одна з яких за свої праведні діла піде у вічне блаженство, інша ж за свою неправедність – у вічну муку. 

Які ж праведні діла повинні бути задля того, щоб осягнути вічне блаженство у Царстві Небесному? Відповідь є дуже простою, вона очевидно сказана Христом і записана у Євангелії і суть цієї відповіді – потрібно життя прожити не задля свого блага, а задля блага ближнього свого. Значно глибше і ширше потрібно розуміти слова Господні з сьогоднішнього читання, бо хтось скаже «я  не маю хворих, щоб їх відвідати, чи ув’язнених», інший буде оправдовуватися, що немає голодних або спраглих... Але, дорогі браття і сестри, Христос цими словами наводить лише приклади добрих діл милосердя до ближніх, які не повинні бути обмежені лише цим переліком. Добре слово, будь-яка добра справа, будь-яка допомога ближнім, щира молитва за них, будуть ознакою того, що ми маємо любов до них, а отже і любов до Бога. Ці діла будуть стверджувати нашу віру, яка без них є мертвою, ці діла будуть запорукою того, що на Страшному Суді Христовім ми будемо Ним поставлені праворуч і почуємо такі бажані і приємні слова: «Прийдіть, благословенні Отця Мого, успадкуйте Царство, уготоване вам від створення світу!» (Мф.25:34)

Амінь!

архімандрит Онуфрій (Ляда)
намісник Гурбинського Свято-Воскресенського
чоловічого монастиря на Повстанських могилах