Проповідь архімандрита Онуфрія (Ляди) на свято Преображення Господнього

Свято-Воскресенський Гурбинський чоловічий монастир на Повстанських могилах

Слава Ісусу Христу!

«Преобразився Ти на горі, Христе Боже, показавши ученикам Твоїм славу, скільки можна було» – такими словами Православна Церква оспівує подію Преображення Господа Бога і Спаса нашого Ісуса Христа у тропарі сьогоднішнього свята. Ми знаємо ще зі Священного Писання Старого Завіту, що неможливо було людині побачити Бога у всій Його величі і славі і після цього жити. Але святий апостол і євангелист Іоан Богослов у своєму євангелії говорить: «Бога ніхто не бачив ніколи; Єдинородний Син, Який у лоні Отця, Він явив» (Ін. 1:18). Явив Своїм втіленням та пришестям як боголюдина, Своїм вченням та чудесами, Своїми Спасительними Страстями, Своїм тридневним Світлим Воскресінням із мертвих і Вознесінням на Небеса. У всьому цьому Господь показував людям прояви Своєї величі, Всемогутності Божої і наскільки можливо було наблизив людину до Бога.

В сьогоднішній події Преображення, коли Ісус Христос взяв трьох Своїх учеників на гору Фавор і показав тілесно та видимо велич Своєї слави, Він мав на меті укріпити їх у вірі в те, що Він є Син Бога Живого, що Він є Спасителем світу. І це Він зробив через відкриття перед ними, так би мовити, «частини» Своєї слави – рівно настільки відкривши її перед ними, щоб вони утвердилися у своїй вірі, але водночас залишилися живими.

Велична подія Преображення Господнього була надзвичайно сповнена глибокого змісту та просякнута символами. Пророки Мойсей та Ілля, які явилися і розмовляли з Господом за словами святителя Іоана Золотоустого, були символом влади Христа над живими і мертвими, адже один із них – Мойсей, вже помер, а другий – Ілля, ще не пізнав смерті, бо живим був взятий на небо. Своїм об’явленням та розмовою з Христом, який преобразився, ці пророки вказували, що Він є Виконавець Закону і Пророків, Він є Владика Неба і землі. Як говорить святий Єфрем Сирін, всі вони разом на горі Фавор символізували Церкву Христову, яка основана на вченні Старого та Нового Завітів, Старий Завіт тут символізували Мойсей та Ілля, а символом Нового Завіту були апостоли Петро, Яків та Іоан.

Чому саме цих трьох учеників взяв із Собою Христос? Святий Іоан Дамаскин пояснює, що цим Петра Господь утверджував у словах сказаних самими апостолом «Ти є Христос, Син Бога Живого» (Мф.16:16), апостолу ж Якову належало першим серед Апостолів постраждати за Христа, а Іоану належало написати надзвичайно глибоке за богословським змістом Євангеліє. Христос дотримався вказівки Закону, яким було вказано «за словами трьох свідків відбудеться усяка справа» (Втор.19:15) – троє учеників були достатніми свідками одкровення слави Божої. Часто цих апостолів називають ще апостолами віри (Петро), надії (Яків) та любові (Іоан) – тобто вони собою символізують та втілюють головні християнські чесноти, а разом з цим і всіх нас християн – від нашого імені вони там були свідками Преображення і сьогодні ми, прийшовши до храму Божого у цей святковий день також бачимо славу Божу наскільки можемо вмістити. Ми бачимо цю славу насамперед у Божественній Літургії, у Таїнстві Євхаристії, у прекрасних піснеспівах, які прославляють Бога. Якщо хтось із певних обставин та поважних причин не має змоги сьогодні бути у храмі Божому, то повинен своїми думками, розумом та серцем духовно переноситися на ту гору Фавор та осягати подію преображення. Але якщо в події Преображення троє апостолів символізували на горі Фовор нас із вами, то чи належно ми символізуємо сьогодні тих апостолів? Чи готові ми сказати, подібно до апостола Петра «Добре нам тут бути» (Мф.17:4) Чи осягаємо і усвідомлюємо ми велич слави Божої настільки, що подібно апостолам готові відкинути все земне, всі свої інші турботи і перебувати лише з Христом, як цього прагнули ученики на горі Фавор? Кожен із нас повинен глибоко замислитися над цими питаннями, принести покаяння перед Богом і прагнути духовно преобразитися, уподібнити свою душу світлому і чистому Фаворському світлу, тоді ми будемо готові зрозуміти неприступну славу Божу, а після закінчення життя земного увійти в Царство Небесне та побачити безмежну велич Світла Присносущного! Амінь!


архімандрит Онуфрій (Ляда)
намісник Гурбинського Свято-Воскресенського
чоловічого монастиря на Повстанських могилах